09-8855661
כתבות » מסלולי הליכה קצרים בפארק הלאומי

כתבות

מסלולי הליכה קצרים בפארק הלאומי

מסלול מעגלי: נקודת מוצא וסיום - חניון הבריכה מחניון הבריכה לח’ירבת סמארה מח’ירבת סמארה אל שפך הנחל

* מסלול מעגלי: נקודת מוצא וסיום - חניון הבריכה
המסלול המעגלי המלא אורכו כ-2 ק"מ ומשך ההליכה בו כשעה וחצי; המסלול המקוצר: כקילומטר אחד.

השביל עובר בצדה המערבי של חורשת האיקליפטוס, חולף על פני מבנה שאיבה ומטפס מעט בדרך חולית בשולי החורשה, שבחורף יש בה פריחה אדירה של רקפות. לאחר כ-400 מטרים השביל מתפצל: אפשר להמשיך שמאלה, במסלול הקצר, בשביל שחוצה את החורשה וחוזר לחניון הבריכה. אם ממשיכים ישר, מגיעים לתצפית קצה החורשה, ממנה אפשר להתפעל ממרחבי השרון: אזור הגן הלאומי נחל אלכסנדר, חוף הים ויישובים רבים, ביניהם חופית, חיבת ציון, כפר הרא"ה, חרב לאת ואזור התעשייה של כפר ויתקין. מזרחה יותר נראים בקה אל-ע'רביה וטול כרם ומעליהם הרי השומרון.
מנקודת התצפית חוזרים לחניון הבריכה בשביל האוגף את חורשת האיקליפטוס ממזרח.

* מחניון הבריכה לח'ירבת סמארה
נקודת המוצא: חניון הבריכה; נקודת סיום: חניון ח'ירבת סמארה.
אורך המסלול כ-2.5 ק"מ, ומשך ההליכה בו כשעתיים.
המסלול מגיע עד תצפית קצה החורשה, כמו בתיאור המסלול המעגלי. מכאן גולשים מהגבעה דרומה וחוצים שדה של חולות חצי מיוצבים, שבו צומחים בעיקר שיחי רותם. השביל נכנס לחורשת האקליפטוסים שמעבר לשדה ופונה בקצה החורשה מערבה (ימינה). לאחר כ-150 מטרים הוא פונה דרומה (שמאלה) וחוצה גבעת חמרה. הצמח השולט כאן הוא קידה שעירה, ובאביב יש פריחה יפה של צמחים חד-שנתיים. השביל יורד מהגבעה דרומה, בשוליים המזרחיים של החורשה, מתעקל מעט בחולות וגולש לחניון ח'ירבת סמארה.

* מח'ירבת סמארה אל שפך הנחל
אומרים שכל הנחלים זורמים אל הים, פרט לנחל אלכסנדר - שקרקעיתו נמוכה מגובה פני הים ומי הים חודרים לתוכו. בקיץ נחסם השפך על ידי חולות נודדים, המונעים ממימיו להגיע לים. תופעה זו נוצלה במהלך ההיסטוריה על ידי כמה צבאות, שצלחו בנוחות את הנחל.

מחניון ח'ירבת סמארה לכיוון השפך, השביל מתקרב מאוד לגדה ומאפשר היכרות עם הצמחייה העשירה. בין השאר צומחים כאן סמר ימי, פטל קדוש ועצי אשל.
מעט מצפון לשביל, סמוך לכביש החוף, פועלת חוות שיאור-מרין. בחוות החקלאות הימית הזאת גידלו בעבר את האבלוני - חלזונות ימיים, והיום מגדלים כאן אצות עבור מסעדות יוקרה.

ממשיכים מתחת לגשר של כביש החוף ומגיעים אל מזח בגדת הנחל. מכאן יש תצפית יפה אל השפך. בגדה הדרומית דיונות של חול זהוב, ואילו הצפונית בנויה מאדמות הסחף של הנחל.

מן השפך אפשר לצעוד צפונה, לאורך החוף, אל תל מכמורת - שרידי יישוב עתיק סביב מפרץ טבעי קטן, שבו פעל נמל "מינת אבו זבורה" (מעגן אבו-זבורה), על שם סוחר האבטיחים איסכנדר אבו-זבורה. חלקו הצפוני של התל נמצא בתחום בית הספר הימי "מבואות ים", והגישה אליו חסומה.